Integrace Voticka: Jak vypadala, co se zdařilo a co ne?

25.08.2020

V sobotu 22.8.2020 byla spuštěna další etapa ze série integračních projektů VHD ve Středočeském kraji a Praze. Systém PID se tentokrát rozšířil o oblast Voticka, Sedlce-Prčice a Benešovska. Bylo to poprvé co byla vydána licence na linku PID jinde než v Praze, nebo ve Středočeském kraji. Co bylo aplikováno poprvé, bylo také vedení jedné linky PID napříč dvěma tarify - tarifem PID a tarifem dopravce. V praxi se tak uplatňovalo lomené jízdné.

· Lomené jízdné

Na jízdenku PID je možné cestovat pouze na území Středočeského kraje. Pro cesty na území Jihočeského kraje je nutné zakoupit si jízdenku dle tarifu dopravce. Výjimku tvořil Borotín na lince 557, který byť přes své umístění v Jihočeském kraji byl zařazen do systému PID i tarifně. V praxi lomené jízdné znamenalo dvojí odbavení. Například při cestě z Prahy do Tábora to znamenalo zakoupení jízdenky PID za 76 Kč + jízdenku ze zastávky Mezno,Hl.sil. do Tábora dle tarifu dopravce. Obdobná situace nastávala při odbavení na linkách na Mladou Vožici. Lomený tarif dal řidičům skutečně zabrat. Odbavení, které by jindy trvalo pár sekund, se rázem zvrhlo v počítání minut a pásem, což mělo za následek několikaminutové zpoždění oproti JŘ.

· Nepravidelnosti v JŘ - chybějící dopolední spojení Votic s Benešovem

Někomu se to může zdát jako malichernost, ovšem je to zcela zásadní problém. Řeč je o chybějícím dopoledním spojení Votic s Benešovem, a to v časech od 8:15 - 10:15. To je poměrně dosti vyhledávaný čas z hlediska starších cestujících, kteří cestují za lékaři/nákupy. Někdo by mohl říct, že alternativou může být linka 566 do zastávky Olbramovice,,žel.st. a následný přesup na Os vlak linky S98/S90 od Sedlčan, který pokračuje do Benešova u Prahy. Ale položme si otázku: Je toto spojení spolehlivé a komfortní pro osoby se sníženou schopností orientace a pohybu?

· Hlášení zastávek

Jedna z částí integrace, která ve většině případů vede ke zlepšení informovanosti cestujících - řeč je o hlášení zastávek ve vozidle. Při testování na tom byl nejlépe dopravce Stenbus, který měl všechny zastávky namluvené a správně hlášené. Totéž se bohužel nedá říct o dopravci ARRIVA Střední Čechy, od kterého nebyla slyšet jediná zastávka a na vnitřních panelech byly pofidérně přecvakávány řidiči. O něco málo lépe na tom byl dopravce ComettPlus, který měl však jen 50 % nahraných zastávek.