Příbramsko: Nevyhovující technický stav vozů a přeplněné spoje. Zlepší se to někdy?

25.12.2018

Situace v dopravě na Příbramsku přesahuje všechny meze a dosahuje extrémů. Na denním pořádku jsou přeplněné spoje, nevydávání jízdenek i vozidla ve špatném technickém stavu. Přesto objednavatel problémy neřeší a lidé tak raději přesedají do osobních automobilů.

Střednědlouhý SOR vypravený v ranní špičce na linku D97. Vlevo cestující odbavuje typicky polorozpadlý vůz MHD Příbram.
Střednědlouhý SOR vypravený v ranní špičce na linku D97. Vlevo cestující odbavuje typicky polorozpadlý vůz MHD Příbram.

Dopravce Arriva Střední Čechy nestíhá reagovat na poptávku spojů na trase mezi Příbramí a Prahou. V ranní špičce (cca od 5:00 do 8:00) vyjede v relaci Příbram - Praha 31 spojů, jež využijí tras přes Dobříš i přímo po dálnici. Nabídku pak z Dobříše nebo Kamýku doplní dalších 12 spojů. Pokud si myslíte, že spoje nemohou být s takovou četností přeplněny, mýlíte se. Situaci ještě k tomu komplikují kolony na dálnici.

Proč se tedy linky neposílí? Dopravce a také objednavatel dopravy IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje) má pravděpodobně zkreslené údaje o počtu přepravených cestujících, což vychází zejména ze zkresleného počtu jízdenek. Řidiči totiž často jízdenky nevydávají a jízdné si nechávají ve vlastní kapse, a ani cestující i přes hrozbu pokuty na jejich vydávání netrvají. Proto Arriva začala objednávat revizorské služby u firmy pana Fialy. Ty však kvůli řádnému neplnění kontrol netrvaly dlouho. Na linkách chodí také revizoři společnosti ARRIVA Střední Čechy.

Cestující jde proti sobě nepřevzetím jízdního dokladu hned dvakrát. Jednak dostane od osoby pověřené dopravcem (revizora) pokutu ve výši až 1 500 Kč, i když za jízdu zaplatil. Za druhé ničím nepřispívá na provoz linky, takže i přes velký zájem cestujících nebude linka z důvodu nedostatku tržeb posílena, jak by si zasloužila.

Pro web pribram.cz provozní ředitel dopravce Jiří Sladký uvedl: "Důvodem přeplnění autobusů jsou zejména nové státní slevy pro důchodce a studenty, kteří od září tohoto roku, mohou jezdit kamkoliv a kdykoliv, vždy se slevou 75 % z obyčejného jízdného. Počet spojů a velikosti autobusů na linkách jsou nastaveny na běžný počet cestujících, kteří s námi jezdili před zavedením těchto slev."

Argumentovat tím, že provoz je nastavený na stav před zahájením 75% slevy pro studenty a seniory je přinejmenším zavádějící. Objednavatel dopravy (IDSK) v součinnosti s dopravcem mohl objednat více spojů k datu celostátní změny jízdních řádů v prosinci. Neučinil tak.

Pan Sladký dokonce píše o zbytečnosti posílení a to jednomu z autorů tohoto článku. Domnívá se totiž, že počet spojů se nenavýší, protože po Vánocích nebude potřeba. Důvodů je podle něj několik - na velké nákupy již nikdo nepojede, kromě určité skupiny důchodců, studenti budou mít zkouškové období, a přijde zima, takže doma zůstane každý, kdo nebude muset ven. Zřejmě při tom zapomněl, že na pracující vliv nějaká zima nemá a do práce půjdou tak či tak.

S vyjádřením provozního ředitele nesouhlasí také cestující, jenž o současném stavu diskutují na sociálních sítích. "Autobusy byly přeplněné už dávno před tou slevou," uvádí například Nikola V. "Jezdím do Prahy do školy a práce skoro každý den už třetím rokem, a že by se ta situace nějak zhoršila díky slevám až letos, se teda říct nedá. Mám naučeno, že když nepřijdu včas, tak vědomě riskuju riziko toho, že si prostě nesednu. A to že člověk jede až dalším autobusem, protože do toho, na který původně čekal už se nevešel, nebo vůbec nepřijel, to taky nemá letos premiéru... Chápu, že celá ta situace je na h***o a že když řidiči nejsou tak prostě nejsou, ale prohlašovat tohle mi přijde jako totální blábol, protože všichni víme, že ty problémy tu už pár let jsou," konstatuje Veronika H.

Jedním z vozů běžně vypravovaných na linky D97 a D98 je téměř dvacetiletá Karosa C935E, na které si čas vybírá svou daň.
Jedním z vozů běžně vypravovaných na linky D97 a D98 je téměř dvacetiletá Karosa C935E, na které si čas vybírá svou daň.

Výroky rozčilují také Lenku M.: "Jsou to jen hloupé výmluvy, určitě si studenti i důchodci řekli, že tedy budou jezdit do Prahy 6x denně, jen proto, že mají slevu. Že to nefunguje je jedna věc, ale že z nás ještě dělají hlupáky je opravdu drzost! Podle mě by se o to mělo zajímat město, ale to se asi stane, až se přetížení řidiči s přecpaným busem někde vytřískají a zemře pár lidí... Pak se budou všichni dušovat, že o ničem nevěděli," jíž přikyvuje Pavel B.: "Přesně tak je to dost trapný argument. Všechno na ty důchodce hodit nemůžeme. Kolik jich reálné v tom narvaném autobuse bude? Max 10 a to přeháním. Většina jsou cestující za prací nebo školou a ty jezdili vždy a dál i budou."

Další kapitolu, která podstatnou část cestujících znepokojuje, tvoří stav vozového parku. Vozidla jsou ve špatném technickém stavu, takže dochází k vypravování autobusů nižší kapacity, či dokonce k výpadkům celých spojů, o kterých cestující ani nejsou informováni. Alespoň vozový park dopravce řeší a vypsal zakázku na 64 nových vozů. Konkrétně se jedná o 15 středněpodlažních, třínápravových vozů, 15 třínápravových LE (low-entry) vozů. Právě ty by měly být určeny zejména na "pražské" linky. Kratší vozy zastoupí dodávka celkem 24 meziměstských standardních LE autobusů. V neposlední řadě jsou to kloubové vozy. Těch obdrží celkem 10. Všechny vozy budou splňovat jednotné standardy pro provoz na linkách Pražské integrované dopravy. Pravděpodobně 30 z nich uvidíte na linkách Příbram - Dobříš - Praha a to již v průběhu roku 2019 v souvislosti s integrací Příbramska do PID (informovali jsme zde). Ačkoliv jsou v návrhu jízdního řádu linky 395 (zde), tedy původní linky D98 všechny spoje vedeny přes zastávku Dobříš,,Větrník, zatím to tak růžově nevypadá. Současné vozy mají ve směru do Příbrami problém vytočit dobříšský kruhový objezd. Vozy, které tedy budou o dva metry delší než vozy současné budou mít problém. Může se stát, že tedy tyto nové vozy budou jezdit variantou trasy přes žel.st.

Foto: O prázdninách jste mohli vidět zkušební jízdy vozů Iveco Crossway LE Line 14.5M a Setra S 418 LE business. Ten druhý zmíněný (na fotografii), který Vás pravděpodobně bude s dodáním autobusů vozit, byl zachycen v zastávce Příbram,,Jiráskovy sady.


Autor: Jan Pecka, Rudolf Žák

Foto: Jan Pecka