Rekonstrukce vlakové stanice Příbram

23.12.2017

V letošním roce správa železnic utratí za opravy 600 milionů korun, dalších 45 milionů půjde na velké rekonstrukce sedmi nádraží: v Břeclavi, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Lipníku nad Bečvou, Přerově a Sokolově. Do toho se připravují projekty za dalších 74 milionů. To je ale jen začátek. Masivnější investice teprve přijdou. Celkem SŽDC do roku 2022 utratí 8,4 miliardy korun. Na řadu se také dostalo příbramské vlakové nádraží, které rekonstrukci potřebovalo jako sůl.

Výpravní budova ve stanici Příbram byla ve špatném technickém stavu. Díky stáří a působnosti povětrnostních vlivů byla fasáda poškozená, otvorové výplně netěsné a na konci své životnosti. To samé se týkalo zámečnických konstrukcí, především pak pod krytým nástupištěm. Venkovní rozvody sítí na budově byly nevyhovující a veřejné toalety neodpovídaly dnešní době. Naopak střešní krytina na hlavní budově je, včetně krovu, ve velmi dobrém technickém stavu, neboť v nedávné době proběhla její rekonstrukce. Rekonstrukce se taktéž týkala klempířských prvků, které jsou ve velmi dobrém stavu a jsou napojeny na původní litinové svody u země. Veřejné toalety jsou ve špatném stavu. Čekárna byla rekonstruována v roce 2002 a až na pár prvků opotřebení je v relativně dobrém stavu. Rekonstrukce objektu probíhá v časovém úseku od září 2017 do ledna 2018. Rekonstrukce činí náklady 10,7 mil Kč včetně DPH. Během tohoto období projde výpravní budova opravou fasády vč. výměny otvorových výplní, klempířských a zámečnických konstrukcí, zabezpečovacích prvků, elektroinstalace, oznamovacích zařízení. Bude dodána instalace ochrany proti holubům, upraveny vstupy do objektu a zpevněné plochy včetně nového venkovního mobiliáře. Revitalizací projde také veřejné WC a drobných oprav se dočká také čekárna pro cestující.“ Objasnil situaci pro web Veřejná hromadná doprava - Středočeský kraj Mgr. Jakub Ptačinský, ředitel odboru komunikace SŽDC.

Rok 2019 bude významný, jelikož dojde i na přestavbu frekventovaných míst: pražského hlavního nádraží, nádraží v Berouně, Českých Budějovicích, Plzni, Jihlavě, Chodově nebo pražského smíchovského nádraží.

Až do roku 2022 bude rozsah oprav přibývat tempem padesát nových projektů na větší revitalizace. Tato fáze spolkne dalších zhruba 900 milionů korun.

Stav budovy k datu 5. 11. 2017 (Pohled od autobusového nádraží)

Stav budovy k datu 5. 11. 2017 

Stav budovy k datu 19. 11. 2017 

Stav budovy a nástupiště k datu 19. 11. 2017 (Pohled z lávky nad nádražím)

Autor: Jan Pecka; foto: Jan Pecka